Tuesday, June 26, 2012

Ozzy Osbourne & Chris Ayres: Minä, Ozzy

Löysin Suomalaisen alepöydästä kympillä Ozzy Osbournen suomenkielisen elämänkerran, juuri kun olin sen edellisenä päivänä Amazonilta englanninkielisenä tilannut. Ehdin vielä peruuttaa tilauksen, mutta kirjaa lukiessa tuli mieleen, että olisin halunnut tämä kuitenkin alkuperäiskielellä lukea, olisin halunnut kuulla eri kohdat "suoraan Ozzyn suusta", sen verran hauskoja juttuja sieltä tuli ja mietin miten jutut olivat käännöksissä kenties muuttuneet.

Kirjassa siis kerrotaan Ozzy Osbournen elämäntarina sellaisena, kuin hän se itse muistaa (lapsuus, Black Sabbath, sooloura, Osbournes-reality). Nauroin ääneen useampaan otteeseen ja harmitti kirjan loppuminen, olisin voinut sekopäänarkkarin juttuja lukea mielelläni lisää. Parasta antia oli kirjan sisältämä huumori, mutta oli mielenkiintoista lukea myös taustatarinoita mm. Black Sabbathista. Miinuksena kuvapuoli; en ymmärrä miksi valokuvat laitetaan kirjoissa usein random-kohtiin, jolloin teksti ja kuvat eivät liity mitenkään toisiinsa.

"Varoittavat esimerkit eivät kuitenkaan saaneet minua lopettamaan epäterveellistä harrastustani, koska olin vakuuttunut, että röökinpoltto näytti coolille. Olin ehkä oikeassa, koska pari viikkoa tulipalon jälkeen pääsin ensimmäistä kertaa sänkyyn. Olin vasta hiljaittain tajunnut, että peniksellä voi tehdä muutakin kuin kusta, ja siksi vemputin elintäni joka käänteessä. Käsi kävi ja mälli lensi. Lypsin matoa sellaisella vimmalla, että maltoin tuskin nukkua".


Viihdyttävä kirja ja Ozzy on hauska hemmo. Ja kirjan lukemisen jälkeen on tehnyt mieli kuunnella Black Sabbathia.

No comments:

Post a Comment